Hva nå?
Du vet at de fleste kundene dine er på Facebook, derfor laget du en facebookside for din bedrift. Du har allerede brukt en god del tid på Facebook i et forsøk på å få flere ”likes”, postet gode og engasjerende statuser og kanskje har du i tillegg brukt litt penger på å annonsere på Facebook? Men helt ærlig, hvor mye har du egentlig fått igjen for all den tiden du har brukt på Facebook?
Svaret er definitivt ja! En strategi kan avgjøre suksess eller fiasko i sosiale medier. Planlegger man sin tilstedeværelse i sosiale medier får man en mulighet til å gjøre alle feilene man kan møte ”på papiret”, istedenfor at det skjer i praksis der konsekvensene kan være mye mer skadelig for bedriften. Planlegging er å skape fremgang ved å unngå å gjøre feil.
Husk: Facebook er ikke en salgskanal – men en kommunikasjonskanal.
I tradisjonell markedsføring har vi vært vant med at kundene skal lytte til oss. På Facebook ønsker kundene å være deltakere – og at vi skal lytte til dem. Oppmerksomhet som vi før har skapt gjennom massekommunikasjon må vi nå skape gjennom dialog.
Dessverre er det mange som misforstår hvilke føringer og muligheter som ligger i denne kanalen, og da blir arbeidet man gjør på Facebook fort bortkastet. Ved å lage og følge en god strategi kan du unngå nettopp dette!
Vi ønsker alle å selge mer av våre varer og tjenester, enten det er gjennom å få nye kunder eller selge mer til eksisterende kunder. Mange bedrifter bruker mye tid på Facebook uten å være klar over hva man faktisk sitter igjen med. Og de fleste sier de faktisk ikke har fått noe igjen i det hele tatt, derfor har de også begynt å bruke Facebook mindre. Kjenner du deg igjen?
Dette krever imidlertid at du forstår Facebook som kanal for markedsføring, tar arbeidet seriøst og at du klarer å skille deg ut fra massen. Facebook kan være givende dersom man gjør ting riktig, men også veldig ødeleggende om man gjør ting feil. La oss sette opp tydelige retningslinjer for hvordan din bedrift skal bruke Facebook for å oppnå målbare resultater.
Prosessen foregår delvis sammen med bedriften gjennom et innledende
planleggingsmøte. Ut i fra hva vi blir enige om i planleggingsmøtet setter vi opp en
strategi i henhold til de mål dere har for deres tilstedeværelse på Facebook. Deretter
evaluerer vi deres facebookside for å se hva dere har gjort før som har fungert, og hva
som ikke har fungert så bra. Når utkast til strategi er ferdig, vil denne gås igjennom
med bedriften for korrektur før den ferdigstilles helt, og overleveres bedriften i
PDF/utskriftsvennlig form. Det vil også være en gjennomgang av strategien mellom
den i Viral Media som lager den, og deres bedrift når strategien er klar. På den måten får dere de best mulige
forutsetninger for å kunne bruke strategien i praksis.
Ønsker du at vi i Viral Media skal hjelpe deg med å lage en skreddersydd strategi for din bedrift? Fyll inn skjemaet under og vi vil ta kontakt for en uforpliktende samtale for å snakke nærmere om hva dere ønsker å oppnå på Facebook.